Geertruidenberg – Het begin 2019 opgerichte Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) De Langstraat neemt vanaf 1 januari 2025 de activiteiten over van het aan de historische Markt gevestigde VVV-kantoor Geertruidenberg. Die overdracht betekent tevens het einde van de in 1974 opgerichte Stichting voor Toerisme en Recreatie Geertruidenberg (STRG). In het pand ‘De Roos’ komt naast Museum de Roos ook een zogenoemd Toeristisch Informatiepunt (TIP). Onder het RBT De Langstraat vallen ook informatiepunten in Heusden, Waalwijk en Kaatsheuvel. De ervaren Gabriela van Hal blijft de gastvrouw in Geertruidenberg. RBT De Langstraat ziet grote kansen in het versterken van de vrijetijdssector binnen het toeristisch-recreatieve speelveld, door gebruik te maken van de aanwezige kwaliteiten en in te zetten op samenwerking. Het RBT De Langstraat noemt het geografische werkgebied vol trots ‘De Tuin van Brabant’. Daardoor komt de ‘Sleutel van Holland’ vanaf begin volgend jaar dus in ‘De Tuin van Brabant’ te liggen.

Door Jan Hoek

In de bestuurskamer van museum De Roos heb ik een gesprek met Aileen Kok, managing director van het RBT De Langstraat, Rens Gamers, secretaris/penningmeester van de STRG en Gabriela van Hal, al zo’n 28 jaar actief met het promoten van het toerisme en recreatie in Geertruidenberg. In de jaren 70 van de vorige eeuw ontplooiden bewoners, ondernemers, verenigingen en gemeentebestuur in de voormalige gemeente Geertruidenberg, al dan niet gezamenlijk, allerlei initiatieven op het gebied van toerisme, recreatie en cultuurhistorie. Dat leidde op 30 september 1974 tot de oprichting van de STRG. In juni 1989 werd aan de gevel van het pand ‘De Roos’ het bord ‘VVV-folderservicepost’ bevestigd, dat in 1995 werd vervangen door het bord ‘VVV-agentschap’. Na de overdracht naar Regionaal Bureau voor Toerisme De Langstraat verdwijnt de naam VVV en stopt de STRG met haar activiteiten. Over laatstgenoemde zegt Rens Gamers: “Tijdsgebrek binnen het stichtingsbestuur zorgde ervoor dat we onze ambities niet meer konden waarmaken en ook op budgettair gebied werd het steeds moeilijker. Om verder te komen heb je echt een professionele marketingorganisatie nodig. Ik ben ervan overtuigd dat dit met een organisatie als RTB De Langstraat verwezenlijkt kan worden en dat de interesse in het toerisme in en rondom onze gemeente zal toenemen. Daarbij moeten we behouden wat goed is en de potentie van samenwerken optimaal benutten.”

Toegevoegde waarde

De doelstelling van RTB De Langstraat is het bewerkstelligen van een duurzame groei van de vrijetijdssector en daarmee het bevorderen van economie, toerisme, cultuur, werkgelegenheid en leefbaarheid in de regio De Langstraat. “Door de samenwerking zie ik kansen die nu nog onbenut zijn. Ik heb met collega’s van andere informatiepunten van gedachten mogen wisselen en dan merk je dat er echt een klik is. We kunnen op deze manier gebieden op een voor toeristen zeer aantrekkelijke manier aan elkaar knopen. Ik ben dan ook zeer blij met de aansluiting en zie de toekomst met RBT De Langstraat met veel vertrouwen tegemoet”, aldus Gabriela van Hal. Aileen Kok zegt in een reactie: “Op de in bijna drie decennia opgebouwde kennis die Gabriela bezit, moet je zuinig zijn. Ik heb haar leren kennen als iemand met een enorme bevlogenheid die trots over ‘haar’ vestingstad aan de Biesbosch, dat ook nog eens onderdeel is van de Zuiderwaterlinie. Geertruidenberg staat dan ook al heel lang op mijn verlanglijstje. Niet veel streken in ons land zijn zó gevarieerd als De Langstraat met onder meer Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen, De Efteling, vestingstad Heusden. In dat rijtje misstaat Geertruidenberg zeker niet. De naam De Langstraat is gekozen omdat het een pakkende streekaanduiding is, die vele mogelijkheden biedt voor promotie van recreatie en toerisme. Als RBT De Langstraat werken we al nauw samen met de Vereniging Vestingsteden en de Alliantie Zuiderwaterlinie. We zien de aansluiting van Geertruidenberg, als toeristische trekpleister alleen al daardoor als toegevoegde waarde. Als RBT De Langstraat zetten we onze prachtige vrijetijdsregio, die we ‘De Tuin van Brabant’ noemen’ stevig in de markt. Daarbij willen we samenwerking bewerkstelligen; zorgen dat ondernemers en organisaties binnen onze partnergemeenten niet als eilandjes handelen, maar samen optrekken. Zo organiseren we met regelmaat lokale en regionale ‘Ondernemerscafés’ voor horeca-, recreatie- en leisure-ondernemers. Bijeenkomsten om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en te versterken.” RBT De Langstraat beschikt over een uitgebreid promotiepakket, waaronder een jaarlijks magazine, waar geleidelijk aan de toeristische en recreatieve mogelijkheden van Geertruidenberg zullen worden toegevoegd.