Geertruidenberg – Gemeenten missen grip op arbeidsmigrant. Nederland telt momenteel zo’n 800.000 arbeidsmigranten. Daar moeten mogelijk nog enige honderdduizenden zogenaamde ‘posted workers’ (die hier wel werken, maar geen inkomstenbelasting afdragen) worden opgeteld. Ze zijn voor werkgevers broodnodig om te voorzien in moeilijk vervulbare vacatures. Keerzijde is dat de komst van deze buitenlandse werknemers de druk op de vaak zeer krappe woningmarkt verder verhoogt. Iedere gemeente herbergt veel meer bewoners dan er geregistreerd staan.
Werk
Arbeidsmigranten zijn personen die tijdelijk in Nederland komen werken. Vaak worden zij hierheen gehaald door een uitzendorganisatie of andere werkgever in bijvoorbeeld de tuinbouw-, distributie- of de bouwsector. Tijdens hun verblijf in Nederland hebben arbeidsmigranten huisvesting nodig. Bij de huisvesting van deze migranten zijn verschillende partijen betrokken, waaronder werkgever en uitzendbureaus. Maar uiteindelijk is de gemeente verantwoordelijk voor de vergunningverlening. Om langer dan 90 dagen in Nederland te werken, heeft de werknemer een verblijfsvergunning nodig.
Huisvesting
Arbeidsmigranten worden op verschillende manieren in Nederland gehuisvest. Zij wonen bijvoorbeeld in getransformeerd vastgoed of locaties (zoals campussen of flexhotels) met bijbehorende faciliteiten. In het geval van seizoensarbeid (soort van arbeidsmigranten) biedt de werkgever vaak onderdak aan, op het eigen terrein. Huisvestingskosten voor de arbeidsmigrant kun je als flexondernemer inhouden. Dit mag tot 25% van het (week) loon.
Registratie
Gemeentes (ook de onze) ervaren als grootste uitdaging het niet ingeschreven staan van arbeidsmigranten in de BRP (Basisregistratie Personen), waardoor ze onder de radar verdwijnen. Het herbergen van meer bewoners dan geregistreerd staan, geeft problemen. Met als gevolg toenemende woningnood en dak- en thuislozen, die op straat eindigen. Eigenlijk heeft de werkgever hierin een rol te vervullen. Zij moeten de pijn voelen als het niet goed gaat. Niet de gemeente, niet de samenleving en zeker niet de arbeidsmigrant zelf.
Werkgevers
Met de werkgevers zouden van te voren afspraken moeten worden gemaakt over de kosten van huisvesting, verplicht taalonderwijs, kosten van dakloosheid van voormalige werknemers enz. Het zijn vooral malafide uitzendbureaus die misstanden veroorzaken. Niet alle werkgevers kunnen over één kam worden geschoren. Er zijn goede voorbeelden in de land- en tuinbouw waar de werkgever wel voor zijn werknemers zorgt. Hetzelfde geldt voor grotere uitzendbureaus met een eigen (apart) huisvestingsbedrijf.
BSN
Om te werken in Nederland heb je een burger service nummer (BSN) nodig. Het belangrijkste advies van gemeenten aan het kabinet is: stel de opgave van het adres verplicht als arbeidsmigranten een BSN aanvragen.
Geertruidenberg
We kennen allemaal wel huizen in de straat of buurt waar arbeidsmigranten wonen. Meestal een koppeltje van vier tot zes mannen die dagelijks met een busje naar hun werk vertrekken. Na een maand of drie verhuist de hele club (immers na 90 dagen moet je een werkvergunning hebben van de gemeente, dus op tijd vertrekken) naar een andere woonplaats. Zo blijven de lieden onder de radar. Het is een treurig bestaan, maar er wordt nogal wat gedaan om geld te verdienen voor het thuisfront.
Morgen!
Doet niet af aan de beeldvorming dat de manier van omgaan met de arbeidsmigrant veel weg heeft van moderne slavernij. Op dit onderwerp is door veel relevante partijen wel wat te winnen!
Fractie van Morgen!
Anke Voulon
Peter Verschuren
Minie van de Weerd
www.morgeningeertruidenberg.nl