Inmiddels razen de auto’s weer over de A27 nabij Hooipolder als nooit tevoren. Alleen een nieuw stukje vers asfalt herinnert aan de megaklus die afgelopen week plaatsvond; de honderd van Hooipolder. De betonnen tunnelbuis ligt strak onder de snelweg met een afgewerkt talud. Volgens Rijkswaterstaat is de hele operatie volgens de planning verlopen en hebben zich geen gekke dingen voorgedaan. Een knap staaltje werk.

Op zaterdagmiddag is de geur van het warme asfalt in ’t Gat in Raamsdonk duidelijk waar te nemen. Twee walsen drukken het asfalt aan, zodat het mooi vlak ligt. Andere machines zijn bezig met herstel- en opruimwerkzaamheden. Nog anderhalve dag en dan moet alles klaar zijn. Tientallen oranje hesjes zijn van verre te zien, de werknemers zijn aan het overleggen en de klus aan het afwerken.

Op de kruising van de Oosterhoutse weg en ’t Gat moet de verkeersregelaar binnen een kwartier twee keer flink in discussie om autobestuurders te overtuigen dat ze er niet door mogen. Hij wordt er een beetje moedeloos van. Toch verloopt de zaterdag relatief rustig.

Veel kijkers

De belangstelling voor de megaklus is groot. Ook vandaag (zaterdag) staan er weer volop mensen te kijken vanaf het viaduct op de Oosterhoutseweg. Een bezoeker heeft zelfs een verrekijker meegenomen om alles goed te aanschouwen. Ook auto’s parkeren zomaar in de berm om een kijkje te nemen. De controleur van Rijkswaterstaat is er snel bij, dit is niet de bedoeling. Ze zorgen ervoor dat het fietspad goed toegankelijk blijft, veiligheid boven alles.

Fascinerend

Een toeschouwer doet kort zijn verhaal: “Ik kom hier dagelijks langs voor mijn werk, ik wilde weleens een kijkje komen nemen. Het is echt fascinerend om te zien. Je krijgt nu ook een gevoel bij al die werkzaamheden. Wat zeg je... is dit knooppunt in 2031 klaar? Ik was overtuigd dat het volgend jaar afgerond zou zijn.”

Ook de livestream is een succes, meer dan 100.000 keer is die bekeken. Mensen zijn dus toch nieuwgierig wat er (in hun omgeving) gebeurt.

Van de honderd van Hooipolder zijn er uiteindelijk maar 10 uur nodig om de betonnen bak te verschuiven, de andere tijd is allemaal nodig voor voorbereiding en afwerking. De laatste dag wordt het straatmeubilair weer gemonteerd, de elektro en elektronica leidingen aangesloten en de bewegwijzering weer geplaatst. De klus is voorlopig met succes geklaard. Ook het verkeer rondom Raamsdonksveer kan zijn weg weer vervolgen. (J.V.)