Een vrachtwagen vol tafels, stoelen en kasten vertrok afgelopen week vanaf basisscholen De Wilsdonk en De Vonder richting Moldavië. De scholen, recent gefuseerd, hadden veel overtollig meubilair over en dankzij Stichting Movu-Moldova krijgt dat nu een nieuw leven in Oost-Europa.

Door Dennis Mikhout

De actie is opgezet door Stichting Movu-Moldova, een vrijwilligersorganisatie die sinds 2004 hulptransporten organiseert naar Moldavië, een arm land tussen Roemenië en Oekraïne waar het structureel ontbreekt aan goede voorzieningen, vooral in het onderwijs. De stichting zamelt in heel Nederland bruikbare goederen in, zoals ziekenhuisbedden en schoolmeubilair, en zorgt ervoor dat deze terechtkomen op plekken waar de nood het hoogst is. De stichting richt zich in Moldavië niet alleen op onderwijs maar ook andere projecten zoals het ondersteunen van lokale kindertehuizen, voedsel en warmtevoorzieningen voor in de zware Moldavische wintermaanden, het inzamelen van rollators en incontinentiemateriaal voor ouderen, het inzamelen van kleding en het opzetten van gaarkeukens. Dit is een kleine greep uit de activiteiten van de stichting. Activiteiten die in Moldavië hard nodig blijken te zijn.

Een vergeten hoek van Europa

Moldavië is het armste land van Europa. Het kent een bewogen geschiedenis, met jarenlange Sovjet-invloed, politieke instabiliteit en een zwakke economie die al decennia achterloopt op de rest van het continent. Sinds de onafhankelijkheid in 1991 kampt het land met structurele armoede, corruptie en een gebrek aan investeringen in publieke voorzieningen. Tegelijkertijd vindt er een massale emigratie plaats: honderdduizenden Moldaviërs, vooral jongeren en vakmensen, vertrekken naar het buitenland op zoek naar werk en een beter bestaan. De gevolgen zijn zichtbaar: hele dorpen lopen leeg, families raken verdeeld, en essentiële sectoren zoals zorg en onderwijs blijven onderbemand en onder gefinancierd.

In landelijke gebieden is de situatie het meest schrijnend. Scholen zijn vaak zwaar verouderd, met lekkende daken, gebrekkige verwarming en lokalen die nauwelijks zijn ingericht. Tafels, stoelen en schoolborden zijn versleten of ontbreken volledig. Lesmateriaal is schaars en moderne technologie is zelden aanwezig.

Stichting Movu-Moldova ontstond bijna bij toeval vertelt voorzitter Rob Hendriks. “Een echtpaar trok in 2013 met een campertje door Europa. Op hun rondreis kwamen ze in Moldavië terecht, en schrokken zich echt rot van de mensonterende toestanden die ze in dat land troffen. Het jaar erop gingen ze terug met twee campers volgeladen met hulpgoederen. Die twee campers werden een vrachtwagen, het jaar daarop was het een trailer vol en inmiddels rijden we met de stichting met twee trailers heen en weer.”

Inmiddels kennen de tien vrijwilligers van de stichting goed de weg in Moldavië en zijn er veel lokale contacten opgebouwd. Hoewel afhankelijk van vrijwilligers is de hulp inmiddels geprofessionaliseerd. De schoolgoederen die in Raamsdonksveer ingeladen worden, gaan ook niet rechtsreeks naar één of twee Moldavische basisscholen. “Wij hebben een hub in Moldavië waar we alle spullen opslaan. Vanuit die centraal georganiseerde plek kijken wij vervolgens waar bij onze projecten het meest behoefte aan is en dan gaan wij het verdelen.”

Pure armoede

Leunend tegen de enorme trailer die langzaam volgeladen wordt, vertelt Hendriks over de schrijnende gevallen die ze tegenkomen. De foto’s op zijn telefoon spreken boekdelen. Vervallen plattelandshuizen, oude mensen zonder enige hulp, half verlaten dorpen. Het is pure armoede gevangen in beeld. Wat hem vooral lijkt te raken is het vele kinderleed wat hij ziet. “Veel vaders en moeder trekken weg uit Moldavië, ze worden arbeidsmigranten met hoop op een beter leven. De kinderen blijven in de meeste gevallen achter bij opa en oma, die deze zorg vaak niet meer kunnen dragen. Er zijn veel gebroken gezinnen in het land.” Toch vrolijkt hij op als hij naar de volle trailer kijkt. “Twee van onze vrijwilligers gaan die naar Moldavië rijden. Een lange rit maar er is gelukkig weer wat hulp onderweg.”

De eerste trailer met goederen vertrekt op 14 oktober, de tweede trailer zal op 27 oktober Nederland verlaten.