De nieuwe verbindingsweg van Raamsdonksveer naar de A59 werd zaterdag geopend. De weg zal het verkeer van en naar Raamsdonksveer, Geertruidenberg en Raamsdonk moeten ontlasten nu de op- en afrit nummer 34 definitief gesloten is. Zaterdag kwam jong en oud een kijkje nemen bij de gloednieuwe verbindingsweg die te voet verkend kon worden. Het was tevens een mooie gelegenheid om een frisse neus te halen in de ochtend. Rijkswaterstaat leidde alles in goed banen, met warme chocomelk, pepernoten en informatieborden. Inmiddels rijden auto’s al over het nieuwe asfalt, op weg naar hun bestemming.
Fonkelnieuw
Alles is nieuw aan de verbindingsweg die bij de rotonde van het Huntington gebouw begint. Het zwarte, verse asfalt ligt zo strak als een biljartlaken, de verzinkte metalen vangrail schittert bij een druilerig zonnetje en het graszaad moet nog ontkiemen op de perfect afgewerkte bermen. Op Google-Maps is de weg nog nergens te bekennen. Veel bewoners uit de omgeving hebben de moeite genomen om te kijken hoe het er allemaal uitziet. “Mensen vinden het toch spannend wat er de komende tijd gaat gebeuren verkeerstechnisch gezien,” vertelt een medewerker van de aannemer. “Vooral bij de rotonde in Raamsdonksveer kunnen automobilisten even hun oriëntatie kwijt zijn.”
Op de ruim anderhalve kilometer lange verbindingsweg kunnen de bezoekers zich laten informeren door medewerkers van de aannemer en diverse fotocollages die op de weg verspreid staan. Vooral de Kloosterbrug mag rekenen op veel belangstelling. Vanuit de richting Oosterhout heb je een mooi uitzicht op Geertruidenberg, waar de kerktoren boven alles uitstijgt. Maar ook de grote silo’s van de betonfabriek staan in het zicht. Deze ochtend zijn Sinterklaas en zijn Pieten al te vinden op de nieuwe verbindingsweg, dat geldt ook voor een verse hondendrol die op het asfalt ligt.
Sceptisch
Bert uit Raamsdonksveer zal veel van de nieuwe weg gebruik moeten maken. “Vooral naar de snelweg richting Waspik en Breda is het echt een stuk omrijden, dat wordt even wennen.” Bert is te spreken over hoe alles is opgeleverd maar vindt de aanpassing van knooppunt Hooipolder een gemiste kans. “Het is natuurlijk een lapmiddel. Met het huidige drukke verkeer hebben we over een paar jaar weer enorme files. Dan kost het allemaal nog veel meer.”
Hij krijgt bijval van een andere inwoner uit Raamsdonksveer. “Waarom hebben ze deze weg in godsnaam aan laten sluiten bij het Huntington gebouw. Uit ogen van verkeersveiligheid waren er betere alternatieven geweest. Deze weg had gewoon parallel langs de A59 kunnen lopen. Dan had je ook twee verschillende afslagen kunnen maken, ik snap dat niet. Waarschijnlijk zijn er weer teveel belangen mee gemoeid. Ik kan daar niet goed tegen.”
Volgende klus
Inmiddels wordt het al wat rustiger op het nieuwe stuk asfalt. Bezoekers gaan voornamelijk met hun fiets weer huiswaarts. De nieuwe weg zal waarschijnlijk decennialang dienst moeten doen. Dit weekend wordt de tweede tunnelbak onder de Oosterhoutseweg geschoven. Dan neemt het vernieuwde knooppunt toch echt serieuze vormen aan. (J.V.)
