Hein de Jongh, afzwaaiend wethouder voor de VVD stapt met onmiddellijke ingang uit de VVD-fractie en gaat 'vanuit liberale overtuiging' verder als zelfstandig Raadslid. Er zijn verschillen van inzicht met de VVD. Ondanks gesprekken in verschillende geledingen van de partij is gebleken, zo meent De Jongh, dat die verschillen van inzicht onvoldoende overbrugbaar zijn om binnen één fractie door te blijven gaan. De VVD houdt door deze stap nog één zetel over, die bekleed wordt door Yvonne Weterings.
Verschillen
Al ten tijde van de Raadsverkiezingen van 18 maart bleek er volgens De Jongh een verschil van inzicht tussen de VVD en hem. Hij schrijft: Dat bleek onder meer uit 'de wijze waarop is omgegaan met de positie van zittende wethouders, mede in relatie tot het ontbreken van een transparante procedure, om te komen tot kandidaatstelling voor het wethouderschap en uiteindelijke voordracht van beoogd wethouders'. Ook verschilden zij van inzicht over het besluit van VVD Geertruidenberg om voor een rol in de oppositie te kiezen. Daarbij is volgens De Jongh onvoldoende ruimte genomen voor een inhoudelijke verkenning met initiatiefnemer Gemeentebelangen en Lokaal+. Dat alles bracht De Jongh ertoe om te besluiten als zelfstandige fractie door te gaan.
Kiezers
In een mededeling voor de media schrijft De Jongh, zich bewust te zijn van het vertrouwen, dat kiezers hem hebben gegeven. “Ik voel de verantwoordelijkheid om dat mandaat zorgvuldig en herkenbaar liberaal in te blijven vullen.” De Jongh blijft als Raadslid lokaal liberaal actief en zal zich ten volle blijven inzetten voor Raamsdonk, Raamsdonksveer en Geertruidenberg. “Daarbij laat ik mij leiden door de liberale kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, een vrije markt en een beperkte overheid”, zo besluit De Jongh.
Reactie
In een reactie laat Yvonne Weterings desgevraagd weten: “Jammer, doet gewoon zeer. Het is gewoon zuur maar het is zijn keuze.” Hij kon zich volgens haar “niet verenigen met het beleid van de VVD en de gekozen koers”.
Volgens Yvonne was juist sprake van transparant handelen. “We hebben de VVD-procedure gevolgd. “Heel transparant.” Daarbij gaat het bij de VVD langs de volgende stappen: “We hebben een kandidaatstellingscommissie die de positie op de kandidatenlijst voorlegt aan onze leden. Na ledenraadpleging en stemming wordt de kieslijst door alle leden vastgesteld. Dan wachten we eerst de uitslag van de verkiezingen af, bepalen samen met de leden de koers en daarna pas onze eventuele wethouderskandidaten.”
Volgens Weterings is het grootste pijnpunt de keuze van de VVD voor een rol in de oppositie. “Maar voor een constructieve VVD maakt het niet uit of je in de coalitie of de oppositie zit.”
Ondanks het feit dat zij in een eenmansfractie aan het werk moet, heeft zij niet de idee, het alleen te moeten gaan doen. “We hebben een actieve steunfractie en burgerraadsleden. “We kregen de stem van 1131 kiezers en daarvan waren er 150 voor Hein, nu worden we qua zetels gehalveerd en dat is pijnlijk.”
Yvonne besluit dat op politieke inhoud onderling overleg is geweest. Dat ging volgens haar goed. “Persoonlijk is het een ander verhaal.”
