De nieuwe coalitie van Gemeente Belangen en Lokaal+ presenteerde zich vorige week als de ‘redders’ van onze gemeente. Het coalitieakkoord werd neergezet als een vernieuwende koers. Oppositiepartij Morgen! heeft daarover nog vragen waarop inwoners een duidelijk antwoord verdienen.
Mens en zorg
Als het over zorg gaat, staat er ‘hobbels horen bij het leven’... wij zijn als Morgen! heel benieuwd wat hiermee wordt bedoeld. Ouderen moeten langer thuis blijven wonen, wij wonen in een sterk vergrijzende gemeente waar in 2040 1 op de 4 inwoners 65+ is en dan een groot deel 85+. Hoe gaan we hiermee om? Als je deze cijfers nu al weet, met in je achterhoofd dat er geen mensen zijn die in de zorg willen werken en uiteindelijk de ondersteuning door onze inwoners, de mantelzorgers georganiseerd moeten gaan worden... vaak realiseren mensen zich dit pas, wanneer ze zelf zorg nodig hebben. Hoe gaat de coalitie dit invullen? We moeten ons realiseren dat de wereld verandert van iedere inwoner wordt steeds meer verwacht. Ook het enkele jaren geleden ingezette plan tot bevordering van zelfredzaamheid zal grenzen kennen, de komende jaren.
Wonen
Ook bij woningbouw hebben wij vraagtekens, wonen gaat om meer dan het bouwen van aantallen huizen. Het gaat om de wijken, is het fijn wonen in mijn wijk? Voel ik mij veilig? Wij als Morgen! willen, voordat we allemaal kleine blokkendozen gaan neerzetten, nadenken over de toekomst van de gemeente, door op basis van informatie via woningbouwverenigingen, bewoners en andere deskundigen te overwegen ‘wat voor gemeente we willen zijn'?
Participatie
Het mag niet zo zijn dat degene die het ‘hardst’ schreeuwt, gelijk heeft. Participatie is een goede zaak waarbij inwoners duidelijk moeten krijgen welke invloed zij wel en niet hebben op gemeentelijke keuzes, besluiten moeten uiteindelijk gebaseerd zijn op feiten, analyses en een zorgvuldige afweging van belangen. ‘Een krachtige mening alleen is niet voldoende'. Ook: hierin 'zeggen wat je doet en doen wat je zegt'!
Samenstelling college
Het nieuwe college bestaat helaas enkel uit vier mannen... volgens ons een gemiste kans voor onze gemeente! Vrouwen vertegenwoordigen de helft van onze inwoners. Door een mix van zowel mannen als vrouwen kun je besluiten nemen vanuit andere perspectieven en kwaliteiten waardoor er meer verbinding en evenwicht in het bestuur ontstaat.
De komende jaren zal Morgen! meedenken als oppositiepartij in onze gemeente. Wij zullen raadsvoorstellen beoordelen op inhoud, hoe wordt onze gemeente beter van dit raadsvoorstel en zijn de kosten haalbaar. Morgen! zal kritisch en constructief meedenken daar waar het de inwoners van onze gemeente ten goede komt!
Namens Morgen!
Peter Verschuren en Anke Voulon
