"Het gaat over personen, dus graag respect." Burgemeester Madeleine van Toorenburg zag het al aankomen. Er moesten wethouders worden benoemd en bij veel Raadsleden zit nog steeds oud zeer, richting Albert Smit, die al eerder wethouder was. “Bedenkingen bij Smit. Er zijn meerdere situaties geweest met politieke misstappen. Die bingokaart is vol”, zo liet Eric van Oosterhout (Keerpunt) weten. Hij wees ook nog naar een eerdere motie van wantrouwen, die de Raad tegen Smit uitsprak. Daarmee was de toon gezet. Bij stemming over de wethouderbenoeming bleek dat nog eens extra. Smit verzamelde alleen de stemmen van de coalitie, de hele oppositie stemde tegen. En voor Ferdi van Dongen waren er 8 tegenstemmen en 1 blanco. “We hebben een bemiddelaar nodig”, aldus Van Oosterhout. Schril contrast als je kijkt naar de stemming over kandidaat Mike Hofkens, die 17 stemmen voor kreeg, 1 tegen en 1 blanco en Bart van Strien, die 16 voorstemmen kreeg en 3 tegen.
Door Frans van Son
Bemiddelaar
Van Oosterhout was nog niet klaar met zijn litanie, want ook bij de tweede kandidaat van Gemeentebelangen, Ferdi van Dongen, had hij bedenkingen. “We hebben een bemiddelaar nodig. Het gaat bij ons om vertrouwen in het resultaat.” De persoon stond niet ter discussie. Yvonne Weterings noemde de naam van Smit niet, maar sprak onder meer van “bestuur vraagt om respect, integriteit, betrouwbaarheid en transparantie”. Zij liet weten dat ook ervaringen uit het verleden meetellen. Anke Voulon (Morgen!) begon: “helaas geen enkele vrouw”, maar zij vroeg zich met het oog op de fractie van Gemeentebelangen af, of de 'activistische houding' omgebouwd wordt tot samenwerking. Piet de Peuter (SVP) kwam met een motie en liet zijn gehoor nog weten, dat “niet alles geklaard en gezegd is". “Om politieke redenen gaan we niet instemmen.”
Motie
In zijn motie, ingediend mede namens Keerpunt, Morgen, CDA, VVD ging hij in op het feit dat in opdracht van de burgemeester bij elke kandidaat-wethouder een risico-analyse integriteit is opgesteld. Die heeft betrekking op bevorderen van de integriteit van handelen en het voorkomen van belangenverstrengeling of de schijn daarvan. De Peuter wees op het afnemende vertrouwen in de politiek en in politici en vond het nodig dat er voorafgaand aan de benoeming duidelijkheid nodig was.
De motie vroeg in te stemmen met elk van de in de risico-analyses genoemde adviezen aan elk van de kandidaat-wethouders en dat, wanneer er het advies is om bij bepaalde onderwerpen niet deel te nemen aan beraadslagingen en besluitvorming, uiteraard het dossier niet in beheer mag zijn bij de betreffende wethouder en dat die in die gevallen uiteraard ook niet aan de beraadslagingen en besluitvorming over dat onderwerp mag deelnemen.
De motie om in te stemmen met en uitvoering te geven aan de adviezen van de risico-analyse integriteit is met 11 stemmen voor en 8 stemmen tegen, aangenomen. De voorstemmen kwamen van 2 leden van lokaal+, Mike Hofkens en Maj Op de Laak, Keerpunt '74, VVD, Morgen!, CDA en SVP en 8 stemmen tegen van Gemeentebelangen en Bert van den Kieboom en Michel Dirven van Lokaal+ aangenomen.
Afscheid
De burgemeester nam nog afscheid van de vertrekkende wethouders met een voor elk van hen passend persoonlijk woordje. Annemiek van Rooij gaat onmiddellijk aan de slag als zorgmanager, Biek Nijst werd onder meer geprezen om zijn betrokkenheid en vasthoudendheid in een moeilijke portefeuille. Hein de Jongh kreeg lovende woorden vanwege zijn ‘fenomenaal arbeidsethos’ en het feit dat hij steeds secuur alle stukken doornam. Omdat Albert Smit en Mike Hofkens uit de Raad overstappen naar de wethouderszetel, moesten twee nieuwe Raadsleden worden geïnstalleerd. Dat zijn Marcel Langerak van Gemeentebelangen en Jan Verwijs van Lokaal+.
